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Alberto Bernal (ES)

Compositor y artista sonoro de procedencia clásica y variadas influencias, con trabajos enmarcados cerca del punto de inflexión entre situaciones de concierto y otras disciplinas como la instalación, la performance o el videoarte. Comienza sus estudios musicales en Madrid y Salamanca, trasladándose seguidamente a Alemania, donde estudia Composición y Música Electroacústica con Mathias Spahlinger, Mesías Maiguashca y Peter Ablinger. Su obra es, ante todo, una búsqueda y deconstrucción del límite entre lo estético y lo sociopolítico, así como entre los diferentes ámbitos perceptivos tradicionales (sonido, imagen, palabra, percepción cotidiana).

Su trabajo ha sido presentado en diversos lugares de Europa, América y Asia, y reconocido por medio de varios premios y becas: Festival Internacional de Darmstadt (2002 y 2004), Fundación Humboldt, DAAD/Fundación La Caixa, Ministerio de Cultura, Instituto Goethe, Comunidad de Madrid, SWR Stuttgart, Academia Europea, Residencia de Estudiantes, Casa Velázquez o Matadero de Madrid. Junto a su actividad como compositor, mantiene un trabajo intenso como divulgador, publicando regularmente artículos en varios medios e impartiendo cursos y conferencias sobre composición, estética, análisis y nuevos medios en diversas instituciones. Actualmente es codirector del Máster en Composición Electroacústica del CSKG (Madrid) y profesor de Análisis y Técnicas de Composición del Conservatorio Superior de Música de Aragón.

www.albertobernal.net

Pol Capdevila (CAT)

Pol Capdevila is a lecturer in the Theory of Art in the Department of Humanities, Universitat Pompeu Fabra (Spain). He wrote his PhD thesis on the aesthetics of reception (Jauss) and aesthetic experience. His research fields are hermeneutics, critical theory of art, theory of image and contemporary art. Currently, he is working with the issue of time in art and visual culture: the temporary structure of images, the way thatpublic discourse is structured by time-based parameters and how current art subverts temporary dominant models of time. He also works as an art critic.

He takes part of the Scientific Comitee.

Miquel Escudero (FR)

Miquel Escudero is currently working in La Cinémathèque française in Paris, where he lives since last year.
He is graduated in Audiovisual Communication for the Universitat Autonoma de Barcelona (UAB). He also attended to cinema and theatre classes in the Université Sorbonne Nouvelle de Paris (Paris III). He has a master’s degree in journalism, communication and humanities for the UAB, where he began his research about time with the article “El tiempo en el espejo”, dedicated to Tarkovski’s conception of time in “The Mirror” (1975). His research is focused on the relationship which links time and cinema in terms of life and death.
He also writes about films in Culturamas.es and El Heraldo de Aragon

 

Emilia García Castro (ES)

Nacida en 1960, es psiquiatra de los Servicios de Salud Mental de Asturias, de donde es natural, vive en Oviedo y presta sus servicios en la actualidad en el Centro de Salud Mental de Avilés. Se licenció en Medicina y Cirugía en la Universidad de Oviedo en 1983 y realizó la especialidad de Psiquiatría como MIR en la Fundación Jiménez Díaz de Madrid.
Trabaja desde 1988 como especialista en Psiquiatría en los servicios públicos de Salud Mental, primero en Toledo, luego en Madrid y, desde 2000, en Asturias.
Realizó la tesis doctoral en la Universidad Autónoma de Madrid sobre el tema “La maternidad compartida”, que leyó en 1991.
Realizó la formación completa en Psicoanálisis en el Instituto de Psicoanálisis de la Asociación Psicoanalítica de Madrid. Y ha trabajado como psicoanalista a nivel privado.
Es tutor MIR de psiquiatría  desde 1991 hasta la actualidad y miembro de la Comisión de Formación Continuada de los Servicios de Salud Mental de Asturias. Ha participado en la organización de Ciclos de Conferencias sobre Psicoanálisis  que se han impartido en Oviedo. Ha publicado trabajos en revistas especializadas tales como : “La vivencia  del tiempo en la psicología normal y en la patológica I y II”, Revista de la AEN, 1996 y 2009; “Pseudología fantástica y narcisismo patológico”, Revista Psiquis, 1997; “La maternidad compartida”, Revista de la AEN, 1992;  “Acerca de una alteración de la percepción en el duelo y en otras patologías”, Revista Psiquiatría Pública, 1998; “Prevalencia de Patología mental entre población sin hogar”, Cuadernos de  Psiquiatría Comunitaria, 2003. Ha sido Miembro del Comité de Redacción de la Revista de la Asociación Española de Neuropsiquiatría.

 

Jordi Ibáñez, Universitat Pompeu Fabra (CAT)

He is professor of Aesthetics and Art Theory at the Department of Humanities at the UPF. His field of research is the aesthetic ideas of modernity and its transformation and validity in the contemporary world, as well as the linkages between ethics, aesthetics and politics. He published the essay “Después de la decapitación del arte” (Barcelona, 1996), “Una vida en la calle” (2004, 2007), La lupa de Beckett (2004), Antígona y el duelo (2009), a book that deals with social historical memory. He will take part with a paper presenting how time is structured through social memory.

He takes part of the Scientific Comitee.

Iván Sánchez-Moreno, UB (CAT)

Doctor en Psicología en la especialidad de arte y estética de la música. Profesor universitario en diversas instituciones (Universitat de Barcelona, Universitat Oberta de Catalunya, Universidad Internacional de La Rioja, Universitat Ramon Llull). Ha colaborado con varios medios de prensa musical (B-Ritmos, Mondosonoro, Rock Sound, Ritmos del Mundo, +Vertigo) y con varias galerías de arte de Barcelona, Bilbao y Venecia. Autor de varios libros de ensayo y poesía, y galardonado con los premios de Divulgación Científica del Colegio Oficial de Psicólogos de Catalunya (2006), Erich Fromm (2000) y José María Valverde (2006, 2007). Actualmente desarrolla su investigación dentro del Grup d’Història de Nou Barris, en Barcelona.

 

Antoni Vicenx, Universitat Autònoma de Barcelona (CAT)

Antoni Vicens is a psychoanalyst, member of the ELP and the AMP, and professor of Philosophy in the Universitat Autònoma de Barcelona. His field of research is the lacanian theory and his teachings, with the particular point of view of a practising psychoanalyst as well as theorician. His last book is Lenta, precipitadamente. Una experiencia psicoanalítica (Buenos Aires, UNSAM, 2013), where he relates his experience as a psychoanalisant. He publishes his essays in several reviews such asFreudiana or El Psicoanálisis (its director during 2013-2014). Last papers: “Discreta verdad” in Freudiana 71; “Real, imaginario y simbólico: nueva escritura” in El Psicoanálisis 24; and “Guerre, dictature et régime de jouissance dans le franquisme”, in Marie-Hélène Brousse (ed.), La psychanalyse à l’épreuve de la guerre, París, Berg International, 2015

John Wearden, Keele University (UK)

Over nearly thirty years, I have worked on many aspects of time perception, including studies of animal timing, laboratory research on “psychophysical” timing tasks, work on timing in children and elderly people, and with patient groups.  I have also carried out some work on the history of time perception. This has resulted in around 120 published articles and book chapters. My undergraduate and doctoral degrees come from Manchester University in the U.K., where I worked for nearly 30 years, going from an undergraduate student to Professor and Head of Department. I left Manchester in 2005 to spend some time at Keele University, and took early retirement from there at the end of 2013.

The research for which I am best known concerns the application of internal clock theory, in particular a version of internal clock theory called scalar expectancy theory (SET), to timing in humans. I have carried out experimental work using SET, and have also developed computer models within this framework, some of which have become standard. SET has had a revolutionary effect on the study of human time perception, with a particularly important influence being exerted on the study of time perception in children. However, I have broader interests in the field, and most recently I have been involved in collaborative research on “real-life” timing, both in students and elderly people, and in research on relations between more general cognitive processes, such as attention, memory, and executive processes, and time perception.